HTML

Információtudomány és média a 21.század elején

Információtudomány és média a 21.század elején

Friss topikok

Címkék

Internet és értékrend, Internetezés és kultúra, divatos tévképzetek 1.

2012.04.13. 23:35 | Vbalint | 6 komment

 

A 6. óra után épp egy nagyobb szünet vége fele járunk, így a blogolással kicsit leálltam, hogy pihenjek, tojást és sok sonkát egyek és feltöltődjek a második részre. Ez meg is történt, így most következhetnek a gondolatok az órán hallott anyagról, az értékrendre és a kultúrára helyezve a hangsúlyt.

 Internet használat és kultúra: 

Ha már adott a cím, kezdésképpen rákerestem a kultúra értelmezési lehetőségeire. Ezek közül leginkább az antropológiai felfogás áll hozzám a legközelebb, miszerint: 

a kultúra egy adott társadalom mindazon ismereteinek összessége, amelyek az emberi közösség összetartozását és fennmaradását biztosítják. A kultúra alapján tudunk eligazodni abban, hogy mik a fontos értékek és normák az életben.

 

A Tylori definíció szerint pedig „az az összetett egész, ami magába foglalja a tudást, a vélekedést, a művészeteket, a morál(oka)t, a jogot és a szokást, és minden olyan emberi képességet és habitust, amit az ember a társadalom tagjaként sajátít el.” http://bit.ly/HtLSn3

 

Az óra elejét történteti áttekintéssel kezdtük, ami hasznos volt számomra, ugyanis itt tudatosult bennem visszavonhatatlanul az, hogy az internet megjelenése teljesen újraírja a társadalmunk fejlődését. Olyan ez, mint annak idején a szóbeli kommunikáció, aztán az írásbeliség megjelenése - ami tehermentesítette az emlékezetet, mert nyilvánvalóan a fejlődéssel egyetemben az információ mennyisége is nőtt.


 

Ezt követte a Gutenberg-galaxis, vagyis a könyvnyomtatás megjelenése, ami által a sokasághoz juthattak el az információk. A negyedik hatalmas ugrás az emberiség történetében - aminek ráadásul épp részesei vagyunk - a homo interneticus vagyis az internetet használó ember, mint a kommunikáció legújabb formájának megjelenése 1969-től kezdve az ARPAnet megjelenésével. A különbség az utóbbi kettőnél az, hogy az internet elterjedéséhez valószínűleg kevesebb időre lesz szükség a felgyorsult világunkban.

Minden nagyobb ugrásnál elkezdték temetni a kultúrát és ez ma sincs másképp. Írásbeliségre való váltásnál úgy vélték, hogy ha valamit nem kell megjegyezni, az hanyatláshoz vezet. Erre csak ráerősített a nyomtatás megjelenése. Így van ez a mostani platformváltásnál is: sokan a világ végét vizionálták. Mi lenne, ha meghallanák, hogy Amerikában már a kézírást sem tanítják, hanem tableteken oktatják írásra a diákokat? Azonban az igazi változás akkor jön majd el, amikor az emberek nagyobb része valódi tartalom előállítóként is megjelenik a neten, nem csak fogyasztóként. Végső soron ez vezetne a valódi digitális kultúra kialakulásához, de erről már beszéltünk korábban.

Ha már a technológiai változástól félünk, akkor inkább olyanokra lenne érdemes fókuszálni, amikor a szolgáltatók úgy érik el közvetlenül a felhasználókat távolról és időben korlátlanul, hogy azok észre sem veszik. Erre jó példa a tavalyi év folyamán akadt, amikor a Google az általa kártékonynak hitt alkalmazásokat egyszerűen törölte a felhasználók telefonjáról (amennyiben azt már korábban letöltötték): http://bit.ly/IzAIjn

 

 

A technológia és az elszemélytelenedés tévképzetéről már írtam korábban, és a következő blogban majd bővebben is visszatérek rá, azonban itt újra érdemes megjegyezni, hogy a technikai szükséglet nem akkor jelenik meg, amikor egy időben egy helyen vagyunk jelen. Vagyis ahhoz önmagában felesleges a technológia, hogy együtt legyünk. A technológia akkor válik fontossá, amikor két vagy több személy térben nem tud együtt lenni, csak időben. Tehát a technológia képes a semmit valamivé változtatni, még ha nem is ideális a kapcsolat. Ez viszont pont az elszemélytelenedés ellen hat, mivel a személyességet próbálja meg visszahozni az emberek életébe. Sőt, ha nem tudunk térben vagy időben egyszerre jelen lenni, akkor akár online felületeket is létrehozhatunk, ahol be tudjuk indítani a kommunikációt ill. ahol tanulni is lehet és ezáltal válik a környezet személyessé.

 

 

Internet és értékrend

 

Csepeli György és Prazsák Gergő: Internetezők az értékek vonzásában c. kutatásában arra keresi a választ, hogy az internetezők és internetet nem használók között az értékek tekintetében milyen különbségek mutathatók ki. http://bit.ly/IIP438

 

Az egyik, számomra legérdekesebb megállapítása a közbűn-magánbűn fogalma köré szerveződik. Kimutatták ugyanis, hogy a közbűn fogalmi körébe tartozó cselekedeteket (pl. adócsalás) nehezebben tűri el a társadalom, mint a magánbűnt (válás, prostitúció, házasságtörés). Hogyan viszonyul ez az internetezéshez? Kimutatták, hogy a nem internetezők sokkal szigorúbbak mindkettő esetében, mint az internetet használók. Ráadásul a különbség a magánbűnök esetében még jelentősebb.

A kutatás ezen felül foglalkozott a szabadság, egyenlőség, individualizmus, etatizmus, tolerancia és társadalmi távolság, identitás, transzcendencia, bizalom, gyanakvás, attitűdök, kérdésével is és összegezve azt állapította meg, hogy az internetezők és nem internetezők között húzódik egy láthatatlan fal, aminek egyik oldalán az internetet használók körében jóval toleránsabb, önállóbb, jóhiszeműbb embereket lehet találni, míg a nem internetezők intoleránsabbak és tekintély elvűbbek.

  

Az említett szerzőpáros 2010-es másik kutatásában az alábbi kategóriák százalékos megoszlására keresték többek között a választ http://bit.ly/Ii96eP

Négy karaktertípust különítettek el az kultúra és az internet viszonyát tekintve. Látni fogjuk, hogy a négy típus nagyjából egyenlő arányban képviselteti magát, de legalábbis nincs túlzóan nagy eltérés közöttük: 

Békés egymás mellett élés (30%): az ide tartozók nem látnak ellentmondást a kultúra és az internet viszonyában, de véleményük szerint az internet nem alakítja át jelentősen a kultúrát, a közösség fejlesztésre nincs nagy hatással csak a szabadságot növeli. 

Szkeptikusok (28%): ők nem hisznek abban, hogy az internet pozitívan befolyásolná a kultúrát, sőt kifejezetten káros a kultúrára. Viszont azt elismerik, hogy a közösség fejlesztésben szerepet játszik az internet. Fontos megjegyezni, hogy ők a második legnépesebb tábor! 

Párhuzamosok sosem találkoznak (22%): Ezt órán úgy hallottuk, mint „tudjuk, hogy van szomszéd, de nem tudjuk, ki az”. Az internet nem tesz tönkre a kultúrát, de a szabadságfokra sincs hatással és nincs nagy szerepe a közösségek formálásában. 

Optimisták (20%): Fontos, hogy az ide tartozók nem állítják, hogy az internet feleslegessé tenné a hagyományos kultúrát, de növeli a szabadságot és átalakítja a kultúrát ill. nagy hatással van a kulturális közösség fejlődésére. Én is ide tartozom, főleg, mióta a kurzusra járok :-).

 

Az internethasználat tevékenység típusainál nem meglepő módon azt találták, hogy legtöbbet e-mail küldésére és fogadására használják az emberek a netet (97%). Érdekes, hogy ezt követi a zenehallgatás (71%), megelőzve a hírportálok olvasását (66%) és a chatelést (54%). A lista túlsó oldalán pedig a mesehallgatás (8%), társkeresés (9%) és a blogírás (11%) kapott helyet.

 Az mindenesetre látszik, hogy a minél inkább használja valaki az internetet, annál inkább lát pozitív kapcsolatot a kultúra és a net között és annál inkább látja természetesnek a kultúra létezését mindkét közegben.

  

Első körben ennyit gondoltam leírni, a következő blogban inkább a tévképzetekről, ill. az órai anyaggal kapcsolatos egyéb észrevételeimről esik majd szó.

A bejegyzés trackback címe:

https://vbalint.blog.hu/api/trackback/id/tr294416526

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

weszelyorsolya 2012.04.17. 12:17:18

Kedves Bálint!

Egy kicsit off topic leszek, úgy tűnik, hogy a témahéten minden hozzászólásom az:-) Én kezdem a divatos tévképzetekhez sorolni a linkcsonkolót:-) Főleg egy blogban, szerintem sokkal nagyobb esély van arra, hogy egy olvasód megnyitja az általad mellékelt linket, ha odaírod a címét (pl. Csepeli Gy. - Prazsák G.: Internetezők az értékel vonzásában) és rálinkeled az elérhetőséget. Mondom ezt úgy is, hogy el szoktam tárolni a Deliciousban a számomra érdekes linkeket, linkcsonkolva meg nem annyira jó, főleg, hogy két különböző linken ugyanaz van.

weszelyorsolya 2012.04.17. 12:25:33

A bejegyzésed jó összefoglalója volt a témahét anyagának. A közbűn-magánbűn kérdése érdekes volt a számomra, meg is néztem az eredeti anyagot. Furcsénak találtam, hogy a homoszexualitást bűn kategóriába tették, szerintem még rákérdezni sem ildomos így, hacsak kifejezetten valaki ezt a témát nem kutatja. A másik, amit nem értettem, az a felosztás. Mintha a magánbűnök az erkölcsi a közbűnök pedig a jogszabályi szankcionálás alá estek volna, viszont itt meg a prostitúció lóg ki a sorból. Te esetleg jutottál valamire ebben a kérdésben?

A végső következtetés az, hogy az internetezők erkölcsösebbek? Vajon összefüggés vagy ok-okozat?

Vbalint 2012.04.18. 15:18:35

@weszelyorsolya: Kedves Orsolya!
A linkcsonkoló, mint tévképzet tetszik :-) A szerzőpárost és a címet amúgy kurzívval odaírtam, de a rálinkelést is ki fogom hamarosan próbálni! Mindenesetre nekem nagyon tetszik ez a csonkolósdi :-)))

Vbalint 2012.04.18. 15:26:58

@weszelyorsolya:
gyorsan újra elolvastam azt a részt :-) Én úgy érettem, hogy mindkét kategória az erkölcsi elfogadó képességünkkel áll kapcsolatban inkább, mint a jogszabályokkal. Az utolsó kérdésed pedig szerintem nagyon nehéz, azért sem említettem a blogban :-) Tegnap vitatkoztam is rajta egy nagyot, de igazából még nem tudom....most arra hajlok, hogy inkább összefüggés. Te?

weszelyorsolya 2012.04.18. 19:33:19

@Vbalint: Kedves Bálint! Azt látom, hogy tetszik:-) Nincs is vele semmi baj, de én csak akkor vagyok hajlandó használni, ha pl. egy Twitter üzenetben nagyon kell takarékoskodnom a karakterekkel. Vagy még azt tudom elképzelni, hogy le akarom valakinek diktálni a linket vagy nyomtatásban jelenik meg. De, hogy magánszorgalomból, azt már nem:-) A szakdolgozatnál is vigyázni kell vele, mert nem igazán fogadják el a szakirodalom-listában.

weszelyorsolya 2012.04.18. 19:40:28

@Vbalint: Azt értettem én is a tanulmányból, hogy mindegyik szempont erkölcsi megítéléseket vizsgál, bár a közbűnök mindegyike jogszabályilag is szabályozottak szerintem. A prostitúció így sem illik a sorba, miért lenne magánbűn? Olyan éles választóvonalat nem is látok a két kategória között.

Hát az ok-okozat vagy összefüggés kérdésében én is inkább az összefüggés mellett tenném le a voksomat. Valamelyik kommentben vagy bejegyzésben volt egy érdekes fejtegetés, hogy nem az internethasználat a döntő, hanem az, hogy az internetet használóknak milyen az iskolázottsága, családi és anyagai háttere.Ezekkel a jellemzőkkel már felfedezhető az ok-okozati viszony. Szerintem az internethasználat is ugyanúgy következmény mint az "erkölcsösség".
süti beállítások módosítása