Mielőtt belekezdenék a második blogba, meg kell jegyezzem, hogy a kurzus közelgő vége előtt kezdek már nagyon lemerülni. A csoport többségénél is érezhető a fáradtság, ami valószínűleg természetes már ilyenkor.
Ennek ellenére a maradék erőmmel azon voltam, hogy a témához kapcsolódó különböző érdekes dolgokat összeszedjek az íráshoz. Kikapcsolódásképp próbáltam témába vágó cikkeket olvasni ill. videókat nézni, hátha abból merítek új ötleteket. Remélem, valamennyire sikerült. Következzen egy kis ez+az.
1., Kezdem azzal, amit a múltkori blogban nem említettem: a közös dokumentum. Egyre inkább kezd a csoportunk körmére égni a dolog és egyre inkább elbizonytalanodom, hogy hogyan is lehetne legtöbbünknek megfelelő módon megszerkeszteni. Vannak aktívabb tagok, akik többet hozzátettek és kevésbé aktívak, mint példáu én. Ez eddig még nem lenne akkora baj - a kurzus során is azt tapasztalom, hogy nem lehet mindenki mindig mindenhol és ugyanannyira aktív. Viszont itt egy záros határidőn belül le kell tennünk az asztalra az elmúlt félév alatt formálódott gondolatainkat. Szerintem nem ártana akár egy Second Life megbeszélés, hogy mit és hogyan csináljunk, ugyanis különböző nézőpontok alakultak ki: az egyik szerint minden, általunk újnak vélt információt bele kell szerkeszteni a dokumentumba, a másik szerint pedig csak az információk általunk történt feldolgozása során keletkezett új tudást kellene megjeleníteni ott.
Például probléma az, hogy ha valaki beszerkesztett pár mondatot a közösbe, amit valaki más kivenne onnan, akkor úgy gondoljuk, hogy azt csak a szerkesztője veheti ki, aki viszont vagy benne akarja hagyni, vagy hozzá sem szól a kérdéshez. Kíváncsian várom, meddig lehet ezt ennyiben hagyni és mikor jön el az az idő, amikor valaki egyszemélyben (vagy a csoport egy része) szerkesztőjévé válik-válnak a közös dokumentumnak.
2., Úgy látom, hogy egyre több pozitív visszajelzést kap a csoport a félévi munkájáról. Ez örömmel tölt el, ugyanis eddig nem nagyon tudtam hova tenni a tevékenységünket egy külsős ember szemével. Ráadásul olyanéval, ki látott már Konnekt csoport működést. Nagyon érdekelne egy összehasonlítás az előző csoportokkal is. Hogyan alakultak a blogok? Mennyi volt a hozzászólás? Hányan késtek a blogírással? Hány fő volt a lemorzsolódás? Vajon nagyságrendileg hasonlóan alakultak az arányok, mint nálunk? Készült belőlük is kutatás és az elérhető valahol nyilvánosan? Esetleg aktívabbak vagy kevésbé aktívak vagyunk, mint a tavalyi csoport? Remélem, talán az utolsó órán ezekre a kérdésekre is választ kapunk, legalább részben.
3., Mivel legtöbbet amerikai, angol és német nyelvű példákat láthattunk a nyitott képzéssel és távoktatással kapcsolatban, gondoltam, keresek jó francia példát is. Elsőre sikerült is ráakadnom Kovács Ilma által 2007-ben írt monográfiára, ami szemléletesen mutatja be, hogy hány helyen lehet ilyen formán tanulni Franciaországban is: http://mek.oszk.hu/04600/04653/04653.pdf
Figyelemre méltó, ahogy a tanulmány megjegyzi, hogy a távoktatásban és hagyományos oktatásban szerzett diplomát Franciaországban sosem különböztették meg. Számomra az is meglepő újdonság volt, hogy az ún. “Grandes Écoles”-ban (Franciaországban az egyetemek “felett” álló elit iskolák) is van távoktatás!
Nagyjából harminc jó példát követhetünk végig a tanulmányban:
“Le lecteur hongrois découvrira dans ce livre, les conditions dans lesquelles une trentaine de dispositifs d'EAD est née et a évolué en France, il en verra les moteurs et les obstacles.”
4., A konnektivizmus jövője. Megnéztem Kulcsár Zsolt “kulcsi” és Palócz István “pp” szakértői páros nagyon érdekes záró videóját 2010-ből, a konnektivizmusról. http://www.ustream.tv/recorded/5283157
Hat héten keresztül tartottak egy ilyen képzést (HTK01), és sok minden megfogalmazódott bennük, amit ennek kapcsán gondolnak. Tapasztalataik a következők:
- A blogot tették ők is központi helyre a konnektivista kurzusuk során, ami nagyon jól működött. Javasolják, hogy a blog, mint reflexió szerepeljen későbbiekben is az ilyen kurzusok során, mint központi platform. Ez nálunk jól működött, bár mi külső motivációként csináltuk hétről hétre és nem decentralizált módon.
- 20-30 aktív résztvevőnél szerintük már jól működhet a dolog, de ők 50-60 aktív résztvevővel dolgoztak. Ezek szerint akkor a mi kurzusunk sem álkonnektivista, hurrá!
- Intézményesített keretek között működhet-e? Kik a célcsoportok? Középiskolai képzés során működhet-e? Az intézményesített keretre és célcsoportra talán a mi csoportunk választ ad.
- Heti tematika volt náluk is, ami nálunk szintén így működött. Ez is - úgy látszik - a kurzusok alapvetően fontos része.
- A tanárok is úgy érzik, hogy végre van értelme tanítani. Ezt nagyon fontosnak tartom, ugyanis a tanár oldala háttérbe szorult az elmúlt hónapok folyamán.
- Mivel a kurzus komoly igénybevétel mindkét oldalról, évenként egyet érdemes tartani.
- Ha a cégeknek izgalmasnak hangzik egy olyan képzés, mint pl: web2 eszközök használata céges viszonylatban, akkor ahhoz jól kapcsolható egy konnektivista tanfolyam.
- Oklevelet adtak a résztvevőknek a kurzus végén. Ezt mi is megkapjuk, csak a LinkedIn profilunkban :-)
- Ők azt tervezték, hogy csinálnak a blogokból egy közös egészet (e-book). Ezt mi a közös dokumentumban valósítjuk (remélhetőleg) meg.
Ennyit gondoltam mára, várom a reflexió reflexióit.