HTML

Információtudomány és média a 21.század elején

Információtudomány és média a 21.század elején

Friss topikok

Címkék

Tanárszerep távoktatási környezetben

2012.04.22. 22:53 | Vbalint | Szólj hozzá!

 

Ezen a témahéten az előadás a távoktatási környezetben lévő tanárszereppel foglalkozott. Most is párban kellett az SL-ben kiosztott feladatot megoldani. Ezt a bejegyzést Vicze Tímea és Vargyas Bálint közösen készítette.


A feladat:

Képzési vezetők vagyunk egy távoktatással foglalkozó intézménynél. Olasz nyelvtanároknak kell olyan 30 órás IKT továbbképzést összeállítani, amiben az oktatáshoz szükséges termékeket, eszközöket sajátíthatják el.


A továbbképzés:

A szükséges termékeket és eszközöket úgy kellene összeállítani, hogy a nyelvoktatás során alkalmazott feladattípusoknak és a tanulói sajátosságoknak is megfeleljen.


Nyelvoktatás során előforduló feladattípusok:

  • olvasott szöveg szövegértése

  • hallás utáni szövegértés

  • beszédgyakorlatok, szituációk

  • képleírások

  • szövegalkotás (fogalmazás, levélírás)

  • a nyelvtan (elméleti és gyakorlati)


Fontos szempont, ami a tanulókat érinti:

  • legyen lehetőség a beszélt nyelv gyakorlására is, ne csak elméleti nyelvtant tanítsunk

  • legyenek csoportos feladatok is (csoportba tartozás élménye, egymás segítése)

  • legyenek esetleg alternatív megoldások is, nem biztos, hogy mindenki azonos teljesítményű géppel rendelkezik

  • az elméleti anyagok legyenek visszanézhetőek

  • legyen lehetőség egyéni és csoportos konzultációkra


Ezeket a szempontokat figyelembe véve a következő elemek kerülnének a digitális tolltartóba. A 30 órás képzés 5 napot venne igénybe:

  • google szolgáltatások (gmail, keresés, képek, dokumentumok, naptár, chat / videókonferencia - google+ (1,5 nap)

  • moodle - e-learning felület (1 nap)

  • ustream (0,5 nap)

  • mindmap (0,5 nap)

  • SL (1,5 nap)


A 5 modul a következőképpen épülne fel:

  • programon való regisztrálás

  • a program / eszköz rövid bemutatása

  • módszertan

  • gyakorlás

  • használat


A modulok vizsgával / konkrét feladatokkal záródnának. Részletes tervet kellene készíteniük egy az e-learninges tananyagban szereplő nyelvi elem letanítására. Be kellene mutatni, hogy az adott eszközt, hol és hogyan tudnák az adott tanítási folyamatban alkalmazni. (Pl.: esemény létrehozása, közzététel, segédanyagok (szöveg, kép, hang) közzététele. Nem a feladatok pontos kidolgozása kellene, hanem, hogy milyen típusú feladatokat és hogyan alkalmaznának.


Mivel alapvetően nyitott tanárok felkészítéséről van szó, így feltételezzük, hogy az alapvető IKT ismereteik megvannak: alapfokon tudják használni a számítógépet (ki/bekapcsolás, Word, Excel, mikrofon/fülhallgató, kamera). Így ezek betanítására nem fordítunk figyelmet.


Az nyelvtanárok IKT továbbképzését egy előzetes tudásfelméréssel kezdenénk, amit feleletválasztós teszt alapján, névvel kellene kitölteni. Ezek a tanítani kívánt platformok előzetes ismeretét mérnék fel önkéntes bevallási alapon. A tesztek alapján, amennyiben szükséges, akár differenciáltan is meg lehetne valósítani az oktatást, bár feltételezzük, hogy megközelítőleg egy szintem vannak a jelentkezők.


Az általunk javasolt eszközök, programok a következőképpen épülhetnek be az oktatásba:


Google:

  • gmail - kapcsolattartás, élethű idegen nyelvű levélírás, a levelek csoportosíthatók

  • keresés - kiegészítő anyagok keresése pl. az olasz kultúráról képek, hanganyagok, videók

  • képek: adott témához képleírások

  • dokumentumok - közös doksik (csoportba tartozás élménye, mindenkinek más-más ötlete lehet egy képleíráshoz, vagy szituációhoz - közös “tananyag” létrehozása, egymást is lehet korrigálni - tanulás a saját és mások hibáiból)

  • naptár - a csoportot érintő fontos dátumok rögzítése, események lértehozása, emlékeztetők

  • Chat és videókonferencia (google+): technikai és szervezési segítségnyújtás, személyes és csoportos konzultáció, beszédgyakorlatok


Moodle:

  • e-learning felület

  • dokumentumok fel- és letöltése (feladatok, tesztek, fogalmazások, szövegértéses feladatok)

  • kurzusfórum (feladatok pontosítása, hallgatói bizonytalanságok tisztázása)


Ustream:

  • nyelvtan elmélete (magyarázat és ppt)

  • olasz anyanyelvű olvas fel szavakat, kifejezéseket (látom és hallom - kiejtés és írásmód)

  • hallás utáni szövegértés (először csak hallják, majd másodszori hallgatásnál már láthatók a kérdések is)


Mindmap:

  • adott témához szavak és kifejezések gyűjtése (közös és egyéni)


SL:

  • beszédgyakorlatok

  • teleportálás Olaszországba

  • olasz anyanyelvűekkel való beszélgetések

  • A résztvevők figyelmét fel kell hívni arra, hogy nem minden esetben alkalmazható ez a program, mivel nagy a gépigénye. Kiválthatjuk a google+ hangout szolgáltatással. Ez az oktatótól nagy rugalmasságot és kreativitást igényel. Így időigényesebbé is válhat a folyamat.


A képzés zárásaként a résztvevőknek záróvizsgát kell tenniük, ahol egy konkrét témakört kell letanítaniuk a többieknek, lehetőleg a legtöbb - az órán tanult eszköz - használatával. Ennél a feladatnál már konkrét példákat, feladatokat, utalásokat és linkeket kell alkalmazniuk.

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vbalint.blog.hu/api/trackback/id/tr794467414

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása