Ezen a témahéten az előadás a távoktatási környezetben lévő tanárszereppel foglalkozott. Most is párban kellett az SL-ben kiosztott feladatot megoldani. Ezt a bejegyzést Vicze Tímea és Vargyas Bálint közösen készítette.
A feladat:
Képzési vezetők vagyunk egy távoktatással foglalkozó intézménynél. Olasz nyelvtanároknak kell olyan 30 órás IKT továbbképzést összeállítani, amiben az oktatáshoz szükséges termékeket, eszközöket sajátíthatják el.
A továbbképzés:
A szükséges termékeket és eszközöket úgy kellene összeállítani, hogy a nyelvoktatás során alkalmazott feladattípusoknak és a tanulói sajátosságoknak is megfeleljen.
Nyelvoktatás során előforduló feladattípusok:
olvasott szöveg szövegértése
hallás utáni szövegértés
beszédgyakorlatok, szituációk
képleírások
szövegalkotás (fogalmazás, levélírás)
a nyelvtan (elméleti és gyakorlati)
Fontos szempont, ami a tanulókat érinti:
legyen lehetőség a beszélt nyelv gyakorlására is, ne csak elméleti nyelvtant tanítsunk
legyenek csoportos feladatok is (csoportba tartozás élménye, egymás segítése)
legyenek esetleg alternatív megoldások is, nem biztos, hogy mindenki azonos teljesítményű géppel rendelkezik
az elméleti anyagok legyenek visszanézhetőek
legyen lehetőség egyéni és csoportos konzultációkra
Ezeket a szempontokat figyelembe véve a következő elemek kerülnének a digitális tolltartóba. A 30 órás képzés 5 napot venne igénybe:
google szolgáltatások (gmail, keresés, képek, dokumentumok, naptár, chat / videókonferencia - google+ (1,5 nap)
moodle - e-learning felület (1 nap)
ustream (0,5 nap)
mindmap (0,5 nap)
SL (1,5 nap)
A 5 modul a következőképpen épülne fel:
programon való regisztrálás
a program / eszköz rövid bemutatása
módszertan
gyakorlás
használat
A modulok vizsgával / konkrét feladatokkal záródnának. Részletes tervet kellene készíteniük egy az e-learninges tananyagban szereplő nyelvi elem letanítására. Be kellene mutatni, hogy az adott eszközt, hol és hogyan tudnák az adott tanítási folyamatban alkalmazni. (Pl.: esemény létrehozása, közzététel, segédanyagok (szöveg, kép, hang) közzététele. Nem a feladatok pontos kidolgozása kellene, hanem, hogy milyen típusú feladatokat és hogyan alkalmaznának.
Mivel alapvetően nyitott tanárok felkészítéséről van szó, így feltételezzük, hogy az alapvető IKT ismereteik megvannak: alapfokon tudják használni a számítógépet (ki/bekapcsolás, Word, Excel, mikrofon/fülhallgató, kamera). Így ezek betanítására nem fordítunk figyelmet.
Az nyelvtanárok IKT továbbképzését egy előzetes tudásfelméréssel kezdenénk, amit feleletválasztós teszt alapján, névvel kellene kitölteni. Ezek a tanítani kívánt platformok előzetes ismeretét mérnék fel önkéntes bevallási alapon. A tesztek alapján, amennyiben szükséges, akár differenciáltan is meg lehetne valósítani az oktatást, bár feltételezzük, hogy megközelítőleg egy szintem vannak a jelentkezők.
Az általunk javasolt eszközök, programok a következőképpen épülhetnek be az oktatásba:
Google:
gmail - kapcsolattartás, élethű idegen nyelvű levélírás, a levelek csoportosíthatók
keresés - kiegészítő anyagok keresése pl. az olasz kultúráról képek, hanganyagok, videók
képek: adott témához képleírások
dokumentumok - közös doksik (csoportba tartozás élménye, mindenkinek más-más ötlete lehet egy képleíráshoz, vagy szituációhoz - közös “tananyag” létrehozása, egymást is lehet korrigálni - tanulás a saját és mások hibáiból)
naptár - a csoportot érintő fontos dátumok rögzítése, események lértehozása, emlékeztetők
Chat és videókonferencia (google+): technikai és szervezési segítségnyújtás, személyes és csoportos konzultáció, beszédgyakorlatok
Moodle:
e-learning felület
dokumentumok fel- és letöltése (feladatok, tesztek, fogalmazások, szövegértéses feladatok)
kurzusfórum (feladatok pontosítása, hallgatói bizonytalanságok tisztázása)
Ustream:
nyelvtan elmélete (magyarázat és ppt)
olasz anyanyelvű olvas fel szavakat, kifejezéseket (látom és hallom - kiejtés és írásmód)
hallás utáni szövegértés (először csak hallják, majd másodszori hallgatásnál már láthatók a kérdések is)
Mindmap:
adott témához szavak és kifejezések gyűjtése (közös és egyéni)
SL:
beszédgyakorlatok
teleportálás Olaszországba
olasz anyanyelvűekkel való beszélgetések
A résztvevők figyelmét fel kell hívni arra, hogy nem minden esetben alkalmazható ez a program, mivel nagy a gépigénye. Kiválthatjuk a google+ hangout szolgáltatással. Ez az oktatótól nagy rugalmasságot és kreativitást igényel. Így időigényesebbé is válhat a folyamat.
A képzés zárásaként a résztvevőknek záróvizsgát kell tenniük, ahol egy konkrét témakört kell letanítaniuk a többieknek, lehetőleg a legtöbb - az órán tanult eszköz - használatával. Ennél a feladatnál már konkrét példákat, feladatokat, utalásokat és linkeket kell alkalmazniuk.